Digialustan kiireetön viestintä pähkinänkuoressa:
• Lataa Siun soten sovellus älypuhelimeesi sovelluskaupasta (sovellus maksuton)
• Rekisteröidy sovellukseen verkkopankkitunnuksilla
• Liitä huollettavasi / puolesta asiointi
• Laita puhelimeesi asetuksista Siun soten sovellusilmoitukset päälle
• Terveydenhoitaja voi tämän jälkeen vastata kysymyksiisi tai viestiä kanssasi tietoturvallisesti huollettavasi terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa
• Voit palauttaa kyselylomakkeita terveystapaamiseen tai huollettavasi mahdolliseen jatkotutkimukseen liittyvissä asioissa
Digitaaliset palvelut - Siun sote ja Ohje: näin asioit digitaalisissa palveluissa toisen henkilön puolesta
Kiireetön asiointikanava lapsen puolesta asiointiin
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kiireettömän asiointikanavan kautta oppilaiden ja opiskelijoiden huoltajat voivat asioida lapsen terveyteen liittyvissä asioissa ajasta ja paikasta riippumatta. Jatkossa kaikki terveysasiat hoidetaan digitaalisten palvelujen avulla, sillä koulujen ylläpitämää Wilma-järjestelmää ei voi käyttää tietosuojasyistä terveysasioiden hoitamiseen. Huoltaja voi lähettää kiireettömän viestin, joka voi koskea esimerkiksi lapsen määräaikaistarkastusta, laajaan terveystarkastukseen liittyvän lomakkeen täyttämistä tai lasta koskevia muita terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita tai palveluja. Viestiin vastataan neljän arkipäivän kuluessa.
Käyttääkseen kiireetöntä asiointikanavaa huoltajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Siun soten digitaalisiin palveluihin. Siun soten digitaalisia palveluja voi käyttää paikasta riippumatta matkapuhelimeen tai tablettiin ladattavan mobiilisovelluksen tai tietokoneen selaimen avulla. Huoltajille suositellaan palvelun käyttöä matkapuhelimeen ladatun mobiilisovelluksen avulla, jotta palvelun toiminnallisuudet kuten tieto lähetettyyn viestiin vastaamisesta toimivat parhaiten. Huoltajien asiointi tapahtuu digitaalisissa palveluissa aina tunnistautuneena mutta asioimalla lapsen puolesta: lapsi täytyy lisätä digitaalisissa palveluissa omaan profiiliin, jotta lapsen asioiden hoitaminen on mahdollista. Siun soten digitaalisiin palveluihin sekä puolesta asiointiin voi tutustua osoitteessa Digitaaliset palvelut - Siun sote
Kiireettömään asiointipalveluun pääsee digiasioinnin palveluista valitsemalla Terveyspalvelut – yhteydenotto terveydenhoitoon –otsikon alta kohdan Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto. Viestin lähettäminen alkaa lyhyellä esitietokyselyllä, jossa valitaan lapsen koulun nimi. Näin viesti ohjautuu suoraan lapsen koulun terveydenhoitajalle.
Reaaliaikaisessa chatissa keskustelua anonyymisti ilman tunnistautumista
Chatin kautta oppilaat ja opiskelijat voivat keskustella koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien kanssa nimettöminä. Chat-palveluun pääsee osoitteen siunsote.fi/digi kautta valitsemalla Asioi nimettömästi. Tämän jälkeen siirrytään digiasioinnin palveluista Terveyspalvelut – yhteydenotto terveydenhoitoon –otsikon alta kohtaan Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto. Chat-palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 14–15.30. Koulujen loma-aikana palvelu on suljettu. Chat-palvelu on tarjolla oppilaille ja opiskelijoille ympäri maakuntaa, asuinpaikasta riippumatta. Halutessaan myös oppilaiden huoltajat voivat käyttää chat-palvelua kysyessään koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon liittyviä asioita yleisellä tasolla. Vaikka moni koulu onkin rajoittanut kännyköiden käyttämistä, chat-palvelua voi käyttää koulupäivän jälkeen.
Seuraamme ja arvioimme palvelun käyttöä ja jatkamme palvelun kehittämistä kokemusten perusteella.
Syysterveisin Siun soten koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
Offentligt, till lärare, till studerande, till personalen, till vårdnadshavare och för direktionen